Doelgroep: ouderen

  • Gaming in Nederland wordt steeds extremer wat leeftijd betreft. De curve gaat na 50 weer omhoog zelfs.
  • Het puzzelen wat 50+-ers altijd al deden is flink opgeschoven naar online
  • 50+-ers hebben minder computerervaring en soms beperkingen zoals hun zicht of reactievermogen. Voor hen is een gebruiksvriendelijke, simpele, site waar de nadruk niet op actie ligt belangrijk. Er zijn nog geen puzzelsites die daar speciaal rekening mee houden
  • De groep 50+ is de meest kapitaalkrachtige in Nederland. Toch is er erg weinig entertainment-aanbod voor deze groep.
  • Nederland zal de komende tien jaar steeds meer vergrijzen
  • Ouderen klikken 4 tot 6 maal zo vaak als jongeren op banners
  • Ouderen zijn bang(er) voor spelverslaving
  • Ouderen zoeken aansluiting met de maatschappij en zoeken contact met anderen met eenzelfde interesse, puzzels zijn een veilige verbinding, gezellig samen puzzelen, deelnemen aan een gezelschap
  • Ouderen wensen met plezier grip op hun mentale gezondheid te hebben
  • Ouderen voelen zich vaak dommer dan een computer, verwijten het zichzelf als ze iets niet begrijpen
  • Ouderen zijn loyaal




Vitamine P - het concept

De P in Vitamine P staat voor Puzzel. Op deze website vind je elke dag nieuwe puzzeledities in vijf categorieën. We willen je eidere dag een nieuwe, gevarieerde uitdaging bieden. Ons uitgangspunt is daarbij dat je zoveel mogelijk moet puzzelen en zo min mogelijk tijd moet besteden aan de bediening. Daarom hebben we die zo eenvoudig mogelijk gemaakt en is elke puzzel voorzien van een uitgebreide uitleg.

De website meet je scores van dag tot dag. Met het tabblad 'Bekijk je resultaten' kun je jouw persoonlijke progressie bijhouden en zien op welk onderdeel je het beste presteert. Je vindt daar bovendien je PQ, jouw persoonlijke puzzel-IQ.

  • Dagelijks een nieuwe opgave van dezelfde puzzel
  • Elkaar tips geven en kletsen tijdens puzzelen
  • Bijhouden van ontwikkeling (motivatie hoge prioriteit, competitie is secundair, speler vaak competitief met zichzelf vooral)
  • Geen tijdsdruk
  • Laag drempelige insteek, onzekerheid voorkomen



Concept/ontwerp van de Vitamine P spelletjes

  • Geheel met muis te bedienen
  • Toegankelijk qua bediening en begrijpen van de gameplay
  • 'Spelenderwijs' het spel leren spelen
  • Niet slepen
  • Vertrouwde (nostalgische) herkenbare spelelementen (stenen en fysieke tastbare knoppen)
  • Vertrouwde spelprincipes zoals 'slaan' en gameplay
  • Instap niveau erg laag en toegankelijk, uitdaging hoger maken - goed tweaken
  • Uitgebreide help met voorbeeldfilm
  • Duidelijke feedback tijdens het spelen
  • Leesbaarheid en duidelijkheid hoge prioriteit
  • Zo min mogelijk ruis en afleiding tijdens het spelen, taakgerichte interface
  • Zo min mogelijk aan interpretatie overlaten, geen symbolen maar uigeschreven gebiedende wijs knoppen
  • Consequentie qua vormgeving en gedrag: de spellen lijken op elkaar waar mogelijk, dus als je een spel hebt leren spelen dan snap je het volgende spel ook
  • Kleurenblindheid-test
  • Minimaal aantal keuzes per scherm (geen overload)
  • Vaste lokaties van specifieke functionaliteiten)



 


Styleguide (pdf)



Puzzelfabriek

 

PuzzelFabriek - login

Focus groep, testblog en test methode

Er is een groep oudere testers (vrijwilligers) waarvan een aantal dagelijks spelen. In fases nodigen we nieuwe 'verse' testers uit. We stellen vragen en houden een Vitamine P testblog bij met updates. Met regelmaat ook 'life' meekijken met spelers. Doel: met name gebruiksvriendelijkheid en motivatie om te spelen onderzoeken. (voorbeeld: advertentieblokkade)

I-Phone Wisseltruuk